Friday, February 24, 2017

Cinta

Oh sweetnya dia, hari-hari hantar bunga kat kekasih dia tu.

Cinta.

Semua orang ada definisi cinta masing-masing. Ambil berat pasal pasangan. Cakna akan semua hal berlaku yang berkenaan dengan kekasih tu. Ada orang yang cinta kat haiwan. Cinta akan itik. Cintakan rumah dia. Cintakan pekerjaan dia. Cintakan kasut dia. Kereta dia. Ada yang cintakan suami dia. Anak dia. Bakal mak kepada anak dia. Satu benda yang pasti, semua orang ingin dicintai. Tapi malangnya, tak ramai yang betul-betul pakar dalam selok-belok mencintai.

Jadi, apa sebenarnya maksud cinta ni? Kita dah tak tahu dan lupa maksud cinta yang sebenar-benar cinta. Kebanyakannya definisi cinta yang ramai daripada kita pegang sekarang ni datang daripada filem-filem yang kita tengok, bacaan novel-novel jiwang, artikel-artikel kat fb, twitter insta, dan lagu-lagu jiwang yang kita dengar serta lain-lain sumber. Cinta yang digambarkan ini rapuh, fana dan konon-kononnya romantik.

Ramai yang tahu, definisi cinta yang sebegini rupa senang sangat kecundang. Hujungnya nanti dapat sakit. Tapi cinta ini jugak la yang ramai kejar, sebab definisi cinta ni lah cinta yang paling senang kita dapat. Salah. Definisi ni salah.

Kaulah jiwa ragaku.

Kaulah bintang hatiku. Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku.

Kaulah permaisuri hatiku.


Cinta yang memunya. Cinta hanya bila orang tu milik diri sendiri. Bila orang tu dah tak nak kat kita, tak lagi mencintai. Ni cinta yang tak suci. Cinta yang macam ni sangat selfish. Cinta hanya sebab dicintai. Kalau kita lihat, ramai bekas pasangan yang saling membenci lepas mereka putus. Dulu bila jumpa cakap lembut, baik-baik je tapi dah clash tarik muka baek punya. Macam mana cinta boleh berubah jadi benci macam tu je? Betul ke tu Cinta? Jawapan aku tak. Tak tahula korang.

Kan ada dah kajian yang mengatakan bahawa bila kita jatuh cinta, otak kita diransangkan dekat ada satu part ni, di mana part yang sama terangsang bila kita hisap dadah cocaine. Kita rasa teruja, rasa gian bila jatuh cinta. Rasa rindu. Rasa dicintai. Tapi Kiranya benda-benda yang kita rasa masa kita melalui fasa-fasa kita jatuh cinta ni, benda yang sama kita akan rasa bila kita cuba cocaine.

So, Cinta = cocaine? takkan la kan. Tu cuma perasaan gilakan seseorang. Ketagihan. macam dadah.

Jadi apa sebenarnya definisi cinta yang sebenarnya?

Aku tak tahu. ahaha. tapi kat sini aku nak menyeru semua pembaca ni, terutamanya yang ada pasangan, ubah definisi cinta anda. Marilah menuju ke arah cinta yang agung. Cari definisi cinta yang sebenar.

Takkan la kita nak percaya yang sorang je manusia, yang menjadi pasangan kita, akan penuhi semua kemahuan kita, akan baiki semua kelemahan dan kekurangan kita. Saling melengkapi. ceh. Dusta semua tu.


Bagi aku, cinta yang suci datang dari diri sendiri, kepada diri sendiri. Kalau kita tak cinta akan diri sendiri, macam mana nak cinta manusia lain? bukan nak suruh jadi narcissistic, cuma kena betul-betul kenal dengan diri sendiri dan suka dengan benda yang kita buat. Kita kena cukup matang untuk tahu apa yang kita nak dalam hidup, tahu menerima kekurangan diri sendiri. Kalau kita dah reti menerima kekurangan diri sendiri, baru la kita boleh menerima kekurangan pada diri manusia lain.

Nak baiki kekurangan pasangan kita ni tak betul. Istilah baiki ni menunjukkan sesuatu tu dah sedia ada rosak. Kita tak boleh cintai someone sebab dia akan jadi someone yang kita nak. Kita kena la cintai someone tu sebab kita cintai dia. Jangan nak pentingkan diri sangat la.

Bila dah hormat kat diri sendiri, barulah kita boleh beri hormat yang sama kat pasangan kita. Takde la lagi cinta yang bersifat memunya. Yang desperate punya cinta. Istilah cinta yang baik macam ni la definisi cinta yang betul. Relax je. Ada seninya yang tersendiri. Lembut je. Tak menggesa bagai. Bila dah sampai tahap cinta macam ni, kita tak perlu dah jatuh cinta.




Kita dah buka diri kita supaya cinta itu sendiri jatuh kat kita <3.








p/s the only way to fall in love with yourself is to love your creator (:
2 thing attempted here, philosophy and writing in Malay.


No comments:

Post a Comment